About vXs

In Austria since the early 1980s a specific manifestation of media art simultaneously has its origin and became a tradition: the experimental music video clip, which – unlike the clips of the music record industry – is not used to advertise and promote music for television, nor to seize on music as an anonymous catalyst of [art] video clips. Rather, it enables both disciplines as emancipated vectors of an audio visual production to mutually amplify and complement each other.

All along it has been quintessential that music and video clip originated from the same artist or artist group and that – confidently disregarding the largely arbitrary boundaries between art and pop culture – mainly abstract formal aesthetic aspects remained paramount.

2008, topic and nomination criteria of »2.X-tended : visionXsound« were designed with this form of media art in mind. By that time, the selection criteria of an internationally oriented visionXsound are less stringent, and mean video art with approximately equal importance of visuals and sound to the work’s intention, concept, and reception.

In Österreich hat seit den frühen 1980er-Jahren eine spezifische Manifestation von Medienkunst Ursprung und Tradition zugleich: das experimentelle Musikvideo, das – anders als die »Clips« der Schallplattenindustrie – nicht der Bewerbung und Verbreitung von Musik im Fernsehen dient, aber auch nicht Musik als oft anonymen Katalysator für [Kunst-]Videos hernimmt, sondern die beiden Disziplinen als emanzipierte Vektoren audiovisueller Produktion einander verstärken und ergänzen lässt.

Fundamental wesentlich war dabei seit je, dass Musik und Video vom selben Künstler bzw. der selben Künstlergruppe stammten und dass unter überzeugter Missachtung der Grenze zwischen E und U überwiegend gegenstandslos-formalästhätische Aspekte im Vordergrund standen.

An dieser Richtung der Medienkunst orientierten sich 2008 Thema und Nominierungskriterien von »2.X-tended«. Mitttlerweile ist visionXsound international ausgerichtet, in seinen Kriterien weniger streng und meint experimentelle Videokunst, bei der Visuelles und Hörbares einen annähernd gleichen Anteil an Konzept und Rezeption der Gesamtarbeit haben